ahlul jannati. Ameen.

Followers

Tuesday, 24 December 2013

Sindrom Insaf Sekejap.



"Aku rasa insaf. Insaf sekejap."

Situasi 1

*Bukak televisyen. Lihat bencana alam sana-sini*

Rasa insaf. 
Khuatir ini adalah amaran daripada Allah, dan memungkinkan segala petanda kepada pengakhiran.
Rasa insaf sangat.

*2 hari kemudian*

Kembali mengarah pada nikmat dunia yang sementara— Sakan main futsal sampai Isha' melayang. Gegeh dengar muzik sampai lagha tak baca Quran.
Insaf sekejap, katanya.

Situasi 2

*Dengar tazkirah tentang isu Ummah di Mesir*

Rasa insaf.
Teringin benar akan syahid, terasa kobaran semangat untuk pergi berjuang bersama.
Rasa insaf sangat.

Wednesday, 6 November 2013

Hujan.




*Penceritaan di bawah tidak menggunakan plot yang tersusun dan tatabahasa yang baik.*


"Bil...Boleh aku tanya, pasepa hang suka bagi semangat kat orang? Kadang-kadang aku cemuih jugak tengok, macam hang ni tak dak masalah."

Nabil tersenyum. Dia menepuk perlahan bahu Hafiz, tersenyum lagi.
Tika itu. Jeda.

"Meh kita solat. Dah zuhur ni.", Nabil bingkas bangun. Dia segera ke ruangan mandi untuk mengambil wudhuk. Hafiz membungkam. Matanya masih melirik ke arah Nabil yang tidak endah akan soalannya. 

"Apa hang ingat aku robot boleh paham hang senyum-senyum cenggitu?", dengus Hafiz sendiri. Bibirnya dikemam, ligat memikir apa yang cuba Nabil potretkan tentang 'senyuman' yang satu itu.

"Hang tunggu apa lagi? Waktu solat ni bukan macam kedai mamak yang hang boleh lepak berapa lama hang suka. Masa tu berjalan.", Nabil bersuara, melenyapkan Hafiz daripada khayalan. Nabil menyarungkan kopiah putih ke bahagian atas kepalanya. Mengerling sejenak memandang cermin di bahagian depan almari.

"MashaAllah. Handsome jugak aku ni, macam Shahid Kapooooor. Hehehe.", hati Nabil menggeletek.


Karut.


Dia lantas membentangkan sejadah bersudut ke arah kiblat. Sementara menanti Hafiz, sempat dia beristighfar ke atas khilafnya diri.

"Dah jom. Hari ni hang imam noh?", Hafiz tersengih dan sudah bersedia di posisi makmum. Nabil sekadar mengiyakan, manis tersenyum.

" Allahu akbar, Allahu akbar. Asy-hadu alla ilaha illallah. Asy-hadu anna muhammadar rasulullah....", lafaz iqamat memulakan jemaah Zuhur dua sahabat ini.


Tenang.


Keadaan dikala itu terasa begitu tenang. Gerimis di luar syahdu membawa perkhabaran rahmat. Payungan awan mula berarak. Hujan semakin ligat membasahi bumi. Usai solat Zuhur dan berhajat, Hafiz bangun daripada duduknya. Songkok hitam ditanggalkan sambil bola matanya merenung ke luar tingkap.

"Lebat teruk hujan hari ni, Bil! Sejuk menggeletaq aku gini.", Hafiz memeluk tubuh.

"Allahumma soyyiban nafi'a. Allahu...Aku suka tengok hujan. Rasa tenang.", segaris senyuman dilemparkan Nabil.

"Hmm. Macam tenang je...Macam tenang je...", Hafiz menggaru bahagian belakang tengkuknya yang tidak gatal.

"Hang tau dak? Hujan ni makhluk Allah yang sangat taat. Ramai yang dok mengeluh bila hujan turun misalnya tak dapat nak pi mancing petang-petang, rasa ngantuk lah, rasa sejuk lah, apa lah. Walaupun kadang-kadang manusia dok caci dia tanpa depa sedaq, hujan ni tetap turun dan takdak setitik hujan pun yang ingkar. Dia tak hadam pun apa yang manusia kutuk dia. Hebat kan?"

"Itu aku tau ah. Apa yang hang dok falsafah panjang-panjang ni?"

Nabil tersenyum. Dia mencapai senaskah Quran tafsir bersaiz kecil dan menghulurkan Quran tersebut kepada Hafiz.

"Cuba buka surah 30 ayat 48 dan 49. Apa yang hang faham?"

Mata Hafiz menyorot memandang huluran itu. Segera dia menyelak naskah Al-Quran tersebut dan mencari Surah Ar-Rum.

"Hmm.", Hafiz jadi kelu.

"Aku tak sehebat hujan, Hafiz. Sebab tu aku suka bagi semangat kat orang lain.", akhirnya persoalan tadi terjawab meski dalam nada kiasan.

"Maksud hang?"

"Aku tak sehebat hujan yang mampu gembirakan manusia bila aku hadir, aku tak sehebat hujan yang mampu bawa kegembiraan kepada mereka yang dalam kehausan, aku tak sehebat hujan yang mampu menjadi penawar kepada lelah manusia dan at the same time, mampu menjadi makhluk yang taat. Aku tak sehebat hujan."

"Apa kaitannya dengan soalan aku tadi?", Hafiz kian bingung. Dia memang tidak arif bab-bab kiasan.

"Aku suka bagi semangat kat orang lain sebab aku dah selalu kecewa. Aku tahu macam mana sakitnya rasa dikecewakan. Aku tahu macam mana rasa pedihnya kegagalan. Aku tahu macam mana peritnya kehilangan. Kalau aku tak mampu jadi hujan yang mampu hapuskan lara manusia lain, cukuplah aku jadi guruh yang berdentum memberi semangat kat depa. At least, membahagiakan orang lain dapat membahagiakan diri aku. Aku yakin akan janji Allah.", Nabil tertunduk namun masih ada calitan senyuman yang terpancar.

Suasana jadi jeda.

Senyap.

Hafiz mengemam mulutnya.

"Nabil."
"Ya...?"
"Terima kasih."
"Pasepa?"
"Sebab sebelum ni hati aku tak pernah rasa hujan, tetiba hari ni, aku rasa nak teriak baq hang!", Hafiz memeluk erat tubuh Nabil. Nabil jadi kaget, terkaku bagaikan patung cendana.

"Aku pelik. Aku ingat manusia macam hang ni tak pernah rasa sedih. Ya ah, apa-apa problems, semua orang luah kat hang. Hang lek ja dengaq semua tu dengan muka seposen hang.", pelukan itu dileraikan.

"Hafiz, Allah tu adil. Boleh jadi ujian orang lain tu sebenaqnya Allah nak didik kita supaya bersyukur. Bersyukur sekurang-kurangnya Allah jaga rapi permasalahan kita dan buatkan kita jadi lebih matang. Kan dalam sebuah hadis ada disebutkan, Allah selalu menolong hambanya selama hambanya menolong saudaranya. Sebelum kita menerima bahagia, kita kena berikan kebahagiaan kat orang lain, kan?", Nabil tersengih. Menampakkan barisan giginya yang tersusun rapi.

Hafiz mengangguk. Dia bingkas bangun dan menuju ke arah pintu.

"Eh. Hang nak pi mana tu?"

"Aku nak rasa kenikmatan hujan!", Hafiz memulas tombol pintu. Sejenak berpaling dan tersenyum mesra.

"Tunggu aku! Kalau nak demam, biarlah kita demam sama-sama!", Nabil mencapai sekaki payung berwarna merah.

"Jom lah!", pinggang dicekak, Hafiz kelihatan gembira. Nabil memayungi Hafiz daripada lebatnya hujan. Di bawah langit yang sama, mereka berlalu.


Sunday, 3 November 2013

Tanpa Tajuk.



Kadang-kadang diri ini persoalkan, mengapa Tuhan mengizinkan aku hidup sedangkan begitu banyak kerosakan dan dosa kaparat yang telah aku lakukan. Kalau sahaja apa yang aku lakukan disaksikan oleh seluruh dunia, ditayangkan di skrin kedai mamak untuk tontotan sang penonton yang asyik mengkondem, aku rasa sudah lama aku dimaki dan dicaci. Tapi segala aibku dijaga rapi oleh Dia, dan enaknya aku dipandang mulia kerana kemuliaan Al-Waliy, Yang Maha Pelindung.

Dan kali ini, Allah masih memberikan aku kesempatan untuk merasa apa itu penghijrahan. Walaupun ianya tampak klise bagi sesetengah manusia, tetapi rasa ini begitu nikmat jika ianya penghijrahan dari dalam, bukan luaran semata-mata.


Bukan kerja aku untuk menilai tetapi menggunakan imej yang menjaga rapi aurat sebagai titik untuk memperlihatkan 'tahap' kesolehan, bukanlah sesuatu yang baik. Aku sudah mengenali ramai manusia, begitu juga aku sudah bosan dengan diriku yang hipokrit.

Saturday, 26 October 2013

Kerana Aku Suka Bertangguh.





Bukan cuma aku. 

Juga mereka. 
Keberangkalian anda. 

Suka meringankan perkara dengan kerja bertangguh. 


Bukan aku maksudkan kerja pembikinan Jalan Tol Jagorawi atau Lebuhraya PLUS yang bertangguh. Ini kerja yang punya kaitan dengan tanggungjawab dan kredibiliti, picisan amanah yang perlu dicangkus.


"Aku target minggu ni nak bangun awal, nak maksimumkan tahajud 3 kali seminggu.", itu niatnya. Bila pagi menjelma, mata dicelik. Sekilas mengerling ke arah telefon bimbit yang bingit dengan deringan alarm. 


Dismiss.


Friday, 18 October 2013

No Boundaries.





Sometimes it seems that the hurt you feel inside is just too deep to talk about. 
You feel like no one could understand and nobody feels the way you do.

All you feel like doing is crying, but there are no more tears left to cry.

You feel like you are totally numb to everything and can't even explain what is wrong with yourself. It is a confusing state where you can see the light far away, with no way of getting to it. 

Know a thing,


Feeling alone doesn't mean there is no one around. 

Feeling sad doesn't mean you'll never be happy. 

Think your thoughts. Feel your feelings

But do realize, they are just thoughts and feelings.

Do feel as though you are looking through a veil at the world. 

Life is not always the easiest thing to get through. 
But in every dark cloud there is a silver lining.

We all have a purpose in this world, whether you believe in a higher power or not. Sometimes you just have to think about it.

There is always a reason to live and someone who cares.

Just, never lose hope. 


Sunday, 1 September 2013

Jarak.





Kerana jarak antara kita,
Mendekatkan aku dengan Dia.

Friday, 23 August 2013

People.


When you speak,

They say you speak too much.

When you quiet,

They say you can't talk and so snobby.

When you frown,

They say your personality has become apparent.

When you cry,

They say why can't you smile.

When you smile,

They say you are showing off.

When you laugh, 

They say aren't you embarresed?

When your right was violated,

So they say;

Tuesday, 13 August 2013

A letter for you: Takmau Sedih!





Bismillah.

*surat sampai-surat sampai*


Kehadapan hang/*Masukkan nama hang di sini*,


Assalamualaikum wa rahmatullah.


Aku berdoa, moga-moga hang peroleh kebaikan dalam bait-bait ayat yg bakal aku coretkan. Dengan izin-Nya, moga-moga terbit sedikit rasa ketenangan kat jiwa dan akai hang.


Wahai saudara-ku,


Ya. Aku mungkin tak tau apa yg hang sedang lalui. Tapi aku faham,

Sunday, 4 August 2013

Dia Gadis Biasa.





Dia gadis biasa
Tiada berkedudukan
Tidak bergaya
Tidak mesra
Dan kadangkala memencilkan diri daripada kelompok manusia.

Dia ketawa,

Namun ketawanya hanya mempamerkan segaris senyuman
Dia menangis,
Namun tangisannya tiada didengari manusia

Orang berkata;


'Kau sombong.'

Dia tersenyum
'Kau berpura-pura baik'
Dia tersenyum lagi.

Berpaling mukanya ke suatu sudut,

Tuesday, 11 June 2013

Cantik.




Baru seminggu keberadaan aku di sini, sabun badan dah tinggal separuh.
Pencuci muka hampir kempis gara-gara penggunaan stok 1 minggu lepas.
Semalam, shampoo kepala aku terjatuh dalam lubang jamban akibat kekalutan.

Ah, aku mengeluh lagi.

Bila aku koreksi diri, aku lebih risaukan penjagaan lahiriah- perkara pertama yg aku letakkan sebagai titik awal introspeksi adalah "Bila nak beli sabun ni?"

Tanpa aku sedari, hari ini sudah menjengah Syaaban ke-tiga. Dan keberadaan aku di sini selama seminggu, rupanya ada perkara yang lebih utama yang aku lalaikan berbanding sabun, shampoo, dan sebagainya

Baru aku sedar, ada signal yang Dia hantarkan kepada aku.

Menjaga lahiriah tak salah, namun menjaga dan menyucikan hati yang paling utama. Sesibuk mana pun kita, jangan diabaikan kunci utama di dalam hati.


"Aku hairan melihat segelintar orang sibuk membersihkan wajahnya tempat pandangan manusia, tetapi lalai membersihkan hatinya tempat Allah memandang" -Imam Ghazali


Inna akramakum 'indallahi atqakum.

Wednesday, 22 May 2013

Bring Your Heart.




Aku teringin menyaksikan gugusan bintang di langit sambil menghirup udara segar di ruangan balkoni, kemudian muncul meteor bersaiz piring Astro. Saat itu, kedua tapak tanganku digenggam erat dan kepala mendongak ke atas,

"Aku harap, aku dapat pi Venice."

Mata dipejam. Saat mencelikkan mata, tiba-tiba muncul tiket penerbangan ke Venice yang ditaja sepenuhnya oleh Kilang Perabot Ah Seng. Bertuahnya aku. Apa yang dihajati termakbul dengan turunnya meteor!

Heh. Kalau semua orang berpeluang begitu, alangkah bagusnya semua pengundi PRU13 dapat berhimpun sebelum hari pengundian dan menunggu jatuhnya meteor untuk menghajatkan sesuatu.

Karut benar analogi aku, macam makan nasi himpit cicah ais krim vanilla. 

Oh tak, aku bukan nak menceritakan tentang meteor sebagai tempat berhajat di mana nyata salah di sisi agama. Malah, pembukaan aku tiada kena mengena dengan kunci utama yg ingin disampaikan. Eh, ada lah sikit kaitannya. Sedikit. 

Tuesday, 12 March 2013

Melihat Kebahagian Orang.









Aku suka melihat kebahagiaan orang, kerana aku tidak merasa bahagia itu.

Lumrah, setiap individu ada lifestyle tersendiri. Aku ada hidup dan masalah yang aku rahsiakan, begitu juga kamu. Manusia ini sukar diduga. Kadang-kadang rumit juga untuk aku mengerti "bagaimana" dan "siapa" aku sebenarnya.


Tatkala bersendirian dengan resah di jiwa, aku persoalkan;
Mengapa aku dilahirkan dalam suasana dan sebagaimana aku sekarang?


Tanpa terduga, persoalan itu membuatkan aku tersepit antara:
Kebaikan bermuhasabah dan rasa tidak bersyukur.


Dua arus yang tidak sealiran. Sukar sebenarnya dalam membuat perhitungan dalam amukan jiwa, tambahan pula perkara yang membabitkan persoalan:

"Kenapa aku tidak seperti orang lain?"

Contohnya;

1. Sering mata ini melihat gelak tawa keluarga bahagia. Makan secara berjemaah dengan hidangan lazat di atas meja, kemudian si adik mencuit abang -

'Along...bacalah doa makan' , lantas diiringi senyuman Ayah dan Ibu. Bahagia rasanya.

2. Sering juga telinga ini disajikan dengan perbualan rakan, menceritakan tentang ragam famili.
"Kakak aku suka usik aku, tapi rasa sunyi pula kalau dia tak ada"
"Adik aku tu memang nakal tapi kalau bab menjahit dia memang selalu tolong aku"
"Abang aku tu memang, suku luku kepala aku...Tapi dia selalu bawa aku jejalan!"

Indahnya. Akrab hubungan mereka, bisik hati kecil aku.

3. Sering bibir ini melakar senyuman, melihat persahabatan yang indah. Melihat kejayaan orang lain. Merasa hebatnya kedudukan ilmu seseorang. Segalanya tentang 'orang lain'.


...Dan bermacam 'rasa istimewa' yang hambar buat aku.

Dalam hal begini, aku lebih suka untuk meletakkan diri aku dalam rasa bahagia itu walaupun aku tidak pasti bila "kebahagiaan aku" akan datang menjengah.

Aku yakin. "Rasa mahu" akan segala kebahagiaan adalah kebahagiaan yang sebenarnya untukku; Aku perlu belajar untuk menghargai dan menerima. Bila ada yang bertanya, aku akan ceritakan yang indah-indah. Biar orang lain turut merasa bahagia.

Kalaupun mereka yang bertanya itu menanggung rasa pedih, aku tetap akan menceritakan yang baik-baik dan memberi harapan buat mereka. Biar mereka rasa bahagia itu. Setidaknya, sama-sama menyebarkan rasa bahagia, mana tahu Allah membalas kebaikan itu dengan memberi kebahagian yang ABADI.

Orang yang paling bahagia adalah orang yang membahagiakan orang lain.
Semakin aku mahu merasa bahagia, semakin hebat Kau menguji aku.


Terima Kasih untuk ini, Ya Allah. Alhamdulillah.

*Aku di atas merujuk kepada kita semua. Sekadar mahu beri penekanan yang lebih dekat.











Sunday, 24 February 2013

Shaker Aamer, Saudaramu di sebalik tirai besi.


Pertamanya, maaf seandainya entry ini membuatkan kamu mengimbau pembacaan buku sejarah, atau mungkin melihatkan tahap kebosanan yang mega bagaikan membaca wikipidea dan sebagainya. 

Aku tidak harapkan penghormatan manusia dalam mentaakul sesuatu. Hanya Allah yang tahu niat aku sepenuhnya. Aku percaya, andai kita buat apa sahaja demi mardhatillah yakni redha Allah SWT walaupun kentut, nescaya Allah sayangkan kita.

" Dia tidak pernah dituduh ataupun di adili, tapi masih ditahan dan disiksa sejak sepuluh tahun lalu di Guantanamo. "


Siapa Shaker Aamer?

Sumber // Google
Hidupnya, kebebasannya - Dirampas pada 14 Februari 2002 pada hari Khamis. Beliau seorang bapa kepada 4 cahaya mata. Lebih menyedihkan, beliau tidak pernah bersua, bergurau senda, dan mencium anak bongsunya yang kini sudah berusia 11 tahun. Beliau dipisahkan dari keluarganya dan merupakan warga Inggeris terakhir yang ditahan di Guantanamo.

Beliau ditahan selama sepuluh tahun (2002-2012) sehingga kini tanpa tuduhan mahupun pengadilan. Sepuluh tahun lalu Shaker Aamer ditawan di

Tuesday, 5 February 2013

Berhentilah Kecewa




Jejari aku pantas menaip, terlalu ralit di hadapan komputer. Horizon suasana sekeliling seakan-akan tenggelam dek keasyikan aku bersama mesin yang tidak bernyawa ini. 

"Kakngah, bawang kat mana?", soal adik bongsuku dengan kerutan di dahinya.

"Ada lah kat belakang tu, dekat raga bawah. Azim nak buat apa?"

"Adalaa... Nak masak nasi goreng"

"Eh, janganlah. Meh kakngah masak", aku bangun dari duduk.

"Tak payah lah. Azim nak masak sendiri", lantas dia berlalu pergi dengan penuh keazaman mahu menggoreng nasi. 

Aku tidak begitu khuatir apabila dia menyebut perihal "memasak", kerana kami lima beradik sudah terbiasa dengan api dan bab-bab di dapur. Cuma aku risau jikalau nasi gorengnya tidak menjadi dan dia mula berasa bebal. Tetapi apabila melihat kesungguhannya, aku biarkan sahaja. Dapat aku dengar bunyi kuali dan sudip yang bertemu.

Aku tergelak kecil,"... Kepunan rupanya budak ni.
Tidak sampai sepuluh minit, dapat aku lihat kelibatnya bersama pinggan di tangan, tersengih gembira. 
:: DAIERY 2016/2017 ROAD TO USTAZIATUL ALAM ::